Waar waren wij? #Offline

12 oktober 2021 - Dead Sea, Jordanië

Waar waren wij?? #offline!

Amman / Jerash/ Dana/ Petra/ Wadi Rum/ Aqaba, ja een hele mond vol hé, maar dat zijn alle steden die we afgelopen week aangedaan hebben. Elke stad had zijn eigen charme en kenmerken!

Amman is de hoofdstad en heeft de beste falafel en shoarma (shawerma) die we tot nu toe geproefd hebben. Er wonen hier 1,8 miljoen mensen en het is de enige echt grote stad van Jordanië. Amman heeft een monotone bebouwing en ligt verspreid over twintig heuvels. Hoewel Amman zich heeft aangepast aan de moderne tijd, is het toch een oude stad, bekend als Rabbath Ammon in de oudheid en later als Philadelphia, één van de 10 Grieks-Romeinse steden uit de Dekapolis, de tiensteden-bond. Ze hebben een goede infrastructuur met een goede asfaltweg maar Amman lijkt vrijwel geheel uit beton te bestaan.

Jerash is een oude Grieks- Romeinse- Byzantijnse stad in de buurt van Amman. Een stad die gekenmerkt wordt door beige zuilen, amfitheaters en ingenieuze  slimmigheidjes zoals een bewegende pilaar, triomfbogen, overblijfselen van tempels en een forum.

Dana Nog geen uur rijden ten noorden van Petra, de bekendste trekpleister van Jordanië, ligt het Dana Biosphere Reserve, ofwel het Dana natuurreservaat. Met 320 vierkante kilometer aan spectaculaire bergen en wadi’s is dit het grootste natuurreservaat van Jordanië. Het Dana natuurreservaat is bekend om vondsten van koperwinning maar vooral vanwege de natuur. Tot nu toe zijn in het reservaat in totaal 700 plantensoorten, 190 vogelsoorten, 37 zoogdiersoorten en 36 reptielsoorten geregistreerd (2018). Hiervan staan er 25 bekend als bedreigd soort, waaronder de Syrische wolf, de kleine torenvalk en de woestijnkat. Naja goed, wij hebben één krab, één kikker, ezels en vooral heel veel horzels gezien die onze tonijn op aten!

We rijden door Wadi Musa is de plek waar volgens de legende Mozes op de rots sloeg, waarna water uit de rost tevoorschijn kwam. Vlak bij Wadi Musa ligt Petra, de verborgen stad van de Nabateeërs. Dit volk leefde van de handel.

Petra heeft prachtig mooie façades uitgehakt in rotsen met trapjes naar boven. Knap hoe mensen dat ooit gedaan hebben. Ezeltjes sjokken met toeristen op hun rug de trappen op en af, maar wij lopen de in totaal ongeveer 20km + 10km zelf. Overal staat tentjes om souvenirs te kopen, het zijn veelal vrouwen die de souvenir stalletjes bemannen we worden gelokt met kreten als: kijken is gratis! Alles 1 Dinar, en koop hier, alles 1 dinar! Maar als je iets wil hebben kost het ineens veel duurder en moet er stevig worden onderhandeld, wat ook verwacht wordt. De spullen worden overigens niet uit de tentjes gehaald, maar er wordt een doek overheen gelegd, heel bijzonder dat vertrouwen op zulke toeristische plekken. In Petra loopt ook De Siq, de beroemde smalle kloof die in de film Indiana Jones and the Last Crusade nog als eindlocatie heeft gediend.

Wadi Rum kan omschreven worden als een de wijde wereld die heel gezellig en gemoedelijk aan doet. De bedoeinen die in de woestijn wonen hebben hartelijkheid hoog op hun lijstje staan en proberen elke gast een onvergetelijk verblijf te bieden. Een verblijf dat getypeerd kan worden als het sprookje ‘Duizend en een nacht’, dat is namelijk het aantal sterren dat we minstens gezien hebben! # Heet overdag, uitgestrekt, gemoedelijk, stil (meestal dan), koud in de nacht!

Aqaba is de enige badplaats van Jordanië en staat bekend om zijn prachtige duikspots in de Rode Zee en is de woonplaats van de koning, die overigens niet in een kasteel leeft maar meerdere ‘huizen’ op zijn landgoed aan het water heeft, net als een eigen haven met daarin 7 dolfijnen

De Dode Zee is mega bizar, in alle opzichten, daarover snel meer!

1. John:
    12 oktober 2021
    Amman gaat bij deze op de lijst. Al is het maar voor de shoarma! Veel ondernomen in korte tijd.
  2. Anouk:
    14 oktober 2021
    Sowieso doen!! Heerlijk! Jep, was een volle planning maar heel veelzijdig en we hebben enorm genoten!!
  3. Sander:
    13 oktober 2021
    Leuk om te lezen! Geniet er nog van. Benieuwd naar het volgende verhaal
  4. Anouk:
    14 oktober 2021