8- Bye Bye Jordan.. of toch niet??

12 oktober 2021 - Amman, Jordanië

... We reden vanuit de Dode Zee in één uur terug naar Amman en lieten de huurauto achter. Met nog 2,5 uur te gaan voordat Maxime zou vertrekken sloot zij aan in de rij voor haar check-in en bagagedrop. Het was inmiddels 1830 uur en ik had nog geen uitslag van mijn PCR test. Zonder uitslag hoefde ik ook niet op zoek naar een ticket… Ik ging op zoek naar de Flydubai counter en appte de manager van het hotel in verband met mijn uitslag. Het airport bleek ook binnen het flipperkastspel te passen en ik ging van Royal Jordanian naar een ticketcounter naar de check in van Flydubai.  “Result Negative”. Goed, terug naar die counter! Ik vertelde mijn verhaal 4x tegen verschillende mensen die elk niet de rust namen om het hele verhaal af te luisteren maar mij vertelden dat ik niet op de lijst stond. Niet vandaag en ook niet morgen. Booking.com had mijn vlucht geannuleerd en een nieuw ticket boeken lukte dus niet. Een jongen stond gefascineerd te kijken hoe elke nieuwe manager mijn papieren doornam en ging bellen om vervolgens terug te komen met het bericht dat ze niets voor me konden betekenen. Goed, op dit punt – na weken geprobeerd te hebben om in contact te komen met Flydubai- prikten de tranen achter mijn ogen. Maxime had haar backpack afgegeven en kwam naar mijn check-in. We moesten afscheid nemen, zij had nog maar één uur voor vertrek en moest nog door de security. Beide met tranen in onze ogen namen we afscheid. Dit was niet hoe we het ons voorgesteld hadden.

Ik was ondertussen druk in de weer met vrienden in NL die me probeerden te helpen met het zoeken en boeken van tickets, maar die dezelfde betaalproblemen hadden.

Mocht het onverhoopt zo zijn, mocht ik bij de Jordan Crew – het groepje reizigers dat we over en weer tegenkwamen- aansluiten en bij hun overnachten. Liever wilde ik gewoon vliegen zodat ik nog wat rusttijd zou hebben in Nepal om me voor te bereiden op mijn trek – zeker aangezien ik ook nog een nieuwe jas moest gaan kopen-.

Na wie dan ook gebeld te hebben kwam de boodschap dat ze niets voor me konden doen. Ik liep naar een hoekje om daar te laten bezinken hoe mijn plannen in de soep gelopen waren toen de manager weer aan kwam lopen.

Ze hadden me gevonden op de lijst met -een van de vele- reserveringsboeking(en) van vanmiddag. HOE DAN?? Ik hoefde alleen even 300JD te pinnen. Naja ik zat onder een ATM dus let’s go!

“Payment nog possible, you’ve exceeded your limit for today” of iets dergelijks.

Huh?! Serieus, ik heb 40JD gepind om de auto te kunnen tanken en nu kon ik niets meer opnemen. Maxime was door security en de manager en ik zaten op hete kolen want we wisten niet hoelang de reservering bleef staan. Of ik iemand even via Western Union geld over kon laten maken.. uhm nee geen idee hoe werkt dat überhaupt?!

Hoe is me een raadsel maar het geniale idee kwam om bij een ander bedrijf 300JD te pinnen in plaats van geld op te nemen. Zo gezegd, zo gedaan en 3 minuten later lag mijn backpack op de band en stond ik met mijn ticket in mijn hand. Maxime stond op het punt om te boarden en dus rende ik – zoals mensen die je in een film ziet rennen, maar dan op kisten- naar haar gate. Dit is overigens een heel emotioneel filmpje geworden waar zij filmt en we elkaar letterlijk om de nek vliegen!

Ik geloof dat de halve luchthaven ons verhaal meegekregen had, want zelfs nadat Maxime weg was kwamen mensen checken hoe het gegaan was. Helemaal leeg liep ik naar mijn gate toen ik het jongetje tegen kwam, hem een high five gaf en hij vervolgens een selfie wilde maken.

Dubai en Nepal, here I come!

On the road!Shoppen - local food // druivenbrood // pompoensnackSpecerijenPas op! Overstekende kameel!Bye Bye Jordan

Wist je dat:

·       … de dode zee 33% zout bevat?

·       … de klei een helende werking van de huid heeft?

·       … je haar bijna niet droogt als je het nat gemaakt hebt in de dode zee?

·       … een cocktail 20 € kostte?

·       … er bij elke prijs nog 16% belasting en servicekosten komen?

·       … we een amazing tijd in Jordanië gehad hebben!

·       … de dode zee steeds zouter wordt doordat het water verdampt en het percentage zout dus stijgt

·       … de race tegen de klok in de flipperkast op het punt stond te beginnen..!

BYE BYE JORDAN

Wat een geweldig land is Jordanië en wat kan ik, en ik denk dat ik voor Maxime mag spreken, wij het aanbevelen! De hartelijkheid, de loyaliteit en gastvrijheid van de bevolking van dit land mag expliciet benoemd worden. We hebben ons geen moment onveilig gevoeld maar waren elke keer verrast door de bereidheid van de bevolking om te helpen waar mogelijk, zonder winstbejag of ongepast gedrag.

Tevens valt het land op door haar veelzijdigheid aan cultuur in the middle of nowhere want ook dat is wat heel bijzonder was om te ervaren. Tussen de steden is letterlijk niks dan zand en een incidenteel hutje of kamelen of ezels die vrij rondlopen. In Amman waren we erg verbaasd over de hoeveelheid – bijzonder veel- plastic afval langs de weg en het gebruik van plastic (zoals toen we shawerma gingen eten en het in twee dikke plastic zakken naar onze tafel gebracht werd).

De andere steden zoals Jerash en Petra werden gesierd door de schoonheid van de authentieke tempels en overblijfselen van de Nabateeërs, de schoonheid en veelzijdigheid van de natuur naast een woestijn in Dana, de woestijn van Wadi Rum zelf die heel indrukwekkend was, zeker naast de dorpjes waar de Bedoeïenen wonen en dan zijn er nog de ‘watersteden’ Aqaba en de Dode zee. Aqaba als duik-en badplaats die qua gelsuierdheid juist het strengste was maar dat een prachtig onderwaterleven heeft met veel wrakken en de Dode Zee wat een fenomeen op zich was!

Jordanië je was geweldig!

@ Maxime, loved travelling together!

1. Rob:
    14 oktober 2021
    Top vakantie tot nu dus. Veel plezier in Nepal.
  2. Anouk:
    5 november 2021
    Nepal is misschien nog wel indrukwekkender dan Jordanië... ongelooflijk hé!
  3. John:
    14 oktober 2021
    Maar gelukkig is alles good gekomme! Succes in Nepal en doot veurzichtig!
  4. Anouk:
    5 november 2021
    Altied! Nepal is geweldig! Wat un cultuur en die Himalaya.. prachtig!!