1- Namasté Nepal!

16 oktober 2021 - Kathmandu, Nepal

Namasté Nepal!

...Ongelooflijk maar waar ging de vlucht naar Dubai van een leien dakje en kwam ik om 0230 uur aan in Dubai. Een PCR test werd gratis afgenomen bij aankomst en op mijn paspoort prijkt inmiddels een sticker met QR code die na het scannen, een aantal uur later, een negatief resultaat aangaf. Ik moest om 1430 boarden dus pakte een taxi naar een hotel in de buurt waar mijn ogen bijna uit mijn oogkassen vielen toen ik de dronken – rijke- vrouwen terug zag komen van het stappen. Bij hun vielen niet de ogen eruit, maar iets anders.

7 Uur slaap na die emotionele uitputting deden me goed, al had ik niets anders bij me dan mijn handbagage. Ik schrok wakker toen ik me bedacht in welke tijdzone 1430 bedoeld was. Jordanië en Dubai verschillen namelijk nog een uur. Óf ik had nog 1,5 uur, of ik had nog een half uur.. not again die race tegen de klok!

Ik bleek dit keer nog 1,5 uur te hebben dus was ik ruim op tijd! De vlucht naar Nepal ging voorspoedig en vanwege het tijdsverschil (van 2,75 uur) was ik rond 2230 uur in Kathmandu. Visa voor 30 dagen gehaald en vervolgens mijn backpack opgehaald. Op de weg naar buiten besloot ik wat cash geld op te nemen, maar als alles x1000 is, heb je het gevoel dat je rekening leeg is na 1x pinnen..

Om 2300 uur kwam ik aan in het hotel dat in het toeristendistrict Thamel ligt.

Ik kreeg geen kamer, maar een heel appartement, heerlijk al die ruimte! De afgelopen dagen droegen bij aan nachtrust met diepe slaap. Ik ontbeet met curry en gefrituurd brood met een soort kwark en besloot de stad te gaan verkennen toen de puzzelstukjes van het gebroken gesprek dat ik voerde met de taxichauffeur op z’n plaats vielen. Feestdag, blessings en nog wat termen gelieerd aan 14 oktober. Ik had contact gelegd met een tourguide die niet kon. In het hotel vroeg ik of ze me een andere guide aan konden raden toen hij vertelde dat iedereen bij zijn familie zou zijn en er weinig mensen zouden werken.. uhm oké, zo had ik me een festival zoals ze het noemde niet voorgesteld!

De hoteleigenaar vond me maar een zielig ding en besloot dat hij mijn guide zou zijn en dus pakte hij zijn motor. Helm? Nee die hoeven bijrijders niet op. Sterker nog, er zijn geen helpen voor bijrijders. Kun je Mario Kart uit Jordanië nog herinneren? Dit was Mario Kart 2.0 op de motor en enkel te spelen door mensen die alle levels van Mario Kart met een auto, uitgespeeld hebben. Toeteren, - sowieso het rijden aan de linkerkant van de weg- geen wegmarkeringen en gewoon gas geven is het motto!

Hij reed met me naar Swayanbunath – Monkey Temple. Naar Apenheul hoef je niet meer als je hier bent geweest! Zoveel aapjes met babyaapjes, spullen van mensen stelend en honden op hun plaats zettend heersen ze zo’n beetje over de tempel. Los van de apen stond ik perplex van de schoonheid van de tempels die op de berg liggen. Zoveel kleuren, goud en prachtige vormen maakten het geheel enorm indrukwekkend!

Op de terugweg gingen we – op mijn verzoek- op zoek naar een jas. Ja, zo’n jas als iemand in Milaan nu draagt.. lokaal of merk? Als, dan doe maar lokaal, lekker intergreren!

Voor 25€ liep ik naar buiten met een ‘echte’ Salewi en handschoenen van The North Face. Ik ben benieuwd of ik hier ook iemand blij ga maken met een jas – na afloop van de trek-…

De eerste dag in Nepal wilde ik lokaal eten en dus ging ik op zoek naar een recommended restaurant, dat uiteraard gesloten was vanwege de festiviteiten. Uiteindelijk belandde ik samen met een Pool in een lokaal restaurant waar we aten en dronken voor (samen) 8€.

...                                                              Kathmandu

Payday.. niet voor mij helaas, maar voor de travellingagency waar ik mijn trek naar Everest Base Camp (EBC) three high passes ga doen. Of ik aan de voorkant het geld cash in Euros kon meenemen. Ik vond dat niet zo’n goed idee, mezelf kennende, dus besloot dat niet te doen. Je kunt overal pinnen, wie doet me wat?

Nee, je kunt niet overal pinnen is gebleken en als je al kunt pinnen is je max 134€ per dag. Nou zoveel dagen ben ik niet in Kathmandu om dat dagen achter elkaar op te kunnen nemen. (Al is het wel hilarisch en voelde ik me een echte rijke stinkerd toen ik een pak van 48 gloednieuwe biljetten in mijn hand had, maargoed, toen ik de resterende 8 briefjes optelde en omrekende bleek dat 1,72€ te zijn!)

Chattri van de agency vertelde dat er in downtown het festival gevierd werd en gold als verzamelplaats voor de mensen die hun tika gekregen hadden. Iedereen op straat bood zijn hulp aan om ‘me naar het festival te brengen’, en nee ze hoefden er geen geld voor. Een beetje precies wat de hoteleigenaar en de travelagency meneer zeiden. Google maps is inmiddels mijn beste vriend dus ik besloot op eigen houtje te gaan. Vond ik mezelf ineens in een juwelierwinkel een biertje drinkend en een kaartspel (Cash) spelend in downtown!

Ik kreeg eten – Chattka- aangeboden; gepaneerd en gefrituurd rund met versgebakken brood zeiden ze. Het smaakte af en toe best lekker maar het gros had een textuur van taaie hond. Ik bedankte en liep langs een momo restaurantje, hetgeen ik éigenlijk wilde eten! Momo is een soort dumpling en is overal op de straat te koop; vegetarisch met kip of rund.

Het restaurantje besloeg ongeveer 4 vierkante meter waar een vrouw de momo’s zat te rollen en vullen en haar man ze in de pan gaar stoomde. Heerlijk! We kletsen over de festiviteiten en ik kreeg te horen dat zij open waren omdat er in het afgelopen jaar iemand in hun naaste kring overleden was en zij dus nog in de rouw zijn (en geen feest mogen vieren).  Vandaag was de dag van de eerder genoemde tika; een blessing die je krijgt van je ouders en geeft aan je familieleden die jonger dan je zijn. Ze smeren rode bloemen op je voorhoofd en de vrouwen krijgen geld en de mannen geven geld. Het is een hele familiaire traditie en qua samenkomst te vergelijken met Kerstmis.

Ik liep naar de tempels op Durbar Square waar veel tempels bij de aardbeving van 2015 verwoest zijn, en de levende God Kumari, leeft. Zij is als 3jarige aangewezen als levende God en moest een test doorstaan van 6 dagen waarbij ze geen eten en geen drinken kreeg en er elke dag een ander dier geofferd werd; kip, geit, buffel, eend en lam. Vertoonde zij geen tekenen van angst, verdriet, boosheid of anderzijds, werd zij verkozen tot levende God. Inmiddels is ze 6 jaar en leeft onder de hoede van Monniken, afgezonderd van haar familie en mag 1x per jaar, toevallig gisteren, naar buiten.

Ze mag maximaal 12 jaar de levende God blijven en is God van twee religies, hindoeisme en het boeddhisme. Nadat ze vervangen is zal ze nooit mogen trouwen. Wat een bizar leven, zo onvoorstelbaar vanuit ons point of view…

Durbar square was de plek waar iedereen na zijn ‘tika’ verzamelde en dus werd het vierkant steeds drukker. Ik liep via allerlei straatjes en kwam in downtown terecht op een markt waar het van heel druk naar heel rustig werd en ik mijn ogen uitkeek. Ontvelde geitenhoofden, geplukte kippen aan de rand van de weg en kinderen die chips stonden te maken, maar ook de ieniemienie winkeltjes van een paar vierkante meter die zo volgepakt zijn dat ik me afvroeg hoe die verkopers in het midden van dat winkeltje komen en hoe ze er weer wegkomen! Muren en vloeren compleet volgepakt!

Moe maar voldaan en met een glimlach op mijn gezicht van alle geweldige belevenissen ging ik terug naar mijn hotel..

Monkey TempleUitzicht Monkey TempleSwayanath StupaOnderweg naar Monkey TempleDiner KathmanduUitgenodigd door de lokale bevolkingGarden of dreams 2Garden of dreamsOntbijt KathmanduEen van de honderden tempels in KathmanduDurbar Square 2Midden op de straat tussen de nauwe straatjes, stroomdraden en verkopersGeitenkop inclusief vleesDurbar SquareMomo's makenFruit op de fiets in KathmanduKumari komt één keer per jaar buitenKumari's woonplaatsDurbar Square DashainDashain inclusief stroomdradenKathmanduDashainDe lokale bevolking die chips maaktSnacks to go # EverestOp naar Everest Base Camp!

Wist je dat:

·       … er op 14 en 15 oktober een festival is in heel Nepal: Dashain?

·       …Kathmandu is de hoofdstad van Nepal. De bevolking bestaat uit zo'n 975.000 inwoners. De stad is gelegen in een vallei aan de rivier de Vishnumati op 1350 meter boven zeeniveau. De stad is bekend om zijn vele Boeddhistische en Hindoeistische tempels en paleizen, waarvan de meeste uit de 17e eeuw dateren?

·       … monkey temple geregeerd wordt door een ontelbaar aantal aapjes!?

·       … ik nog Gulgappas moet eten in Nepal (en nee, ik heb geen idee wat dat is!)?

·       … je bij de Bouddhanath en Sawayambhunath tempel met de klok mee moet lopen?

·       … er vanaf 1 november het lichtfestival plaats vindt # hopelijk ben ik er bij!

·       … ik nog thakali en newari foods moet proberen; dat schijnen lokale specialiteiten te zijn?

·       … ze hier links rijden?

·       … ik nog geen andere toeristen tegen ben gekomen?

·       … er veel namaakkleding is dat ze verkopen als merkkleding, maar dan voor een Euro of 15€?

·       … er veel kasjmieren producten verkocht worden?

·       … ik voor mijn trek energierepen en wc papier moest inslaan?

·       … stupa tempel betekent?

·       … downtown al het rauwe vlees inclusief schedels op een houten plank ligt om verkocht te worden?

·       … de tijgermug me gevonden heeft #daar helpt geen smeersel meer tegen?

·       … Nepal in tegenstelling het het beige Jordanië meer dan kleurrijk is!?

·       … Nepalese thee, thee uit de himalaya is met melk (en heerlijk is!)?

·       … ze in Nepal meerdere religies hebben; vooral Hindoeïsme en Boeddhisme?

·       … de lokale bevolking op 15 oktober allemaal nieuwe – voornamelijke rode- kleding draagt?

·       … ik nog niemand anders tegen ben gekomen met blauwe ogen?

·       …de straten nooit leger zullen zijn dan nu tijdens dit – grootste- festival – van Nepal?

·       … dat ze elke maand minstens één religieus festival hebben (denk aan al die vrije dagen!)?

·       … mijn trek nu echt gaat beginnen?? # 16 dagen in de bergen # Mount Everest + three high passes?

- I have never tried that before so I think I should definitely be able to do that! -

# Wc papier gepakt, energierepen gekocht, verdwaald in downtown en toch bijzonder om te zien dat je met één herkenningspunt -in dit doolhof van straatjes achter dwergendeurtjes – de weg terug vindt alsof je nooit anders hebt gedaan! #minimalistisch gepakt en me voorbereid op koude douches, koude theehuizen (waar ik overnacht) en af zal zien..

Na mijn trek meer… tot over 16 dagen!

1. John:
    17 oktober 2021
    Succes en vuul plezeer!
  2. Rian:
    29 oktober 2021
    Ohhhh enne enne?
  3. Mieke Hoogerbrugge:
    30 oktober 2021
    Wat gaaf om je reisverhaal te lezen !
    Heel veel succes verder met je reis ❤️
  4. Anouk:
    5 november 2021
    Dankjewel lieve Mieke! Heb al menigeen gek gemaakt met mijn fotoverzoeken haha #Astrid bedankt..
  5. Roy:
    31 oktober 2021
    Cool! 😎
  6. Anouk:
    5 november 2021
    Voor je volgende reisje ;)
  7. Raymond:
    1 november 2021
    Je maakt een mooie reis en ook mooie foto’s.
    En je blog is geweldig
  8. Anouk:
    5 november 2021
    Hoef wat was het leuk om te bellen!! Bedankt voor je lieve compliment!
  9. Frank:
    2 november 2021
    Erg mooi, geniet er van !!
  10. Anouk:
    5 november 2021
    Thanks Frank, dat doe ik met volle teugen! Iets met een spreuk die ooit iemand op mijn kastje heeft geplakt! ;) :D