6- Wadi Rum - De Woestijn!

8 oktober 2021 - Wadi Rum, Jordanië

Na 1,5 uur via de Kingsroad en de Queen Alia highway kwamen we tot de constatering dat het geld in dit land eerst naar de mannen gaat en dan naar de vrouwen. Waar de Kings’s highway strak geplaveid is, is de Queen Alia highway het tegenovergestelde hiervan!

Bij het resthouse, 7 km na de ingang van Wadi Rum (het woestijngedeelte) werden we opgehaald door Mohammed. Hij haalde op ons met de 4x4 en reed ons enkele km door de losse zand de woestijn in, op zoek naar ons kamp! We keken gefascineerd om ons heen. We zagen blauwe lucht, de warme zon en het gebrek aan geluid anders dan onze auto waren enorm indrukwekkend. Tot we snelheid minderden en de banden steeds dieper in de zand zonken. We gingen langzamer gingen rijden en kwamen vast te staan! Mohammed liep naar de banden en pakte een stokje waarna hij de banden voor het grootste gedeelte leeg liet…Twee verbaasde blikken maar minder harde banden, minder diep in de zand en dus konden we verder!

De andere mensen waren nog op tour en dus waren we van 1700 tot 1900 uur de enige gasten in het kamp dat bestond uit 10 tenten, een gemeenschappelijke tent en een hoek tussen de rotsen waar een zitje op de grond gemaakt was om een kampvuur heen. Een onbeschrijflijk gevoel.

Om 1900 was het gedaan met de rust en kwamen er 14 Amerikanen tussen de 23 en 30 jaar aan..

We kregen authentiek eten, bereid in de grond en aten gezamenlijk waarbij de vrouwen als eerste mochten opscheppen, uiteraard zonder schoeisel aan. Na het eten kletsten we met het gezelschap dat in Amman Arabisch leerde.

We trokken ons terug en gingen sterren kijken. Had ik al eerder beschreven dat iets fantastisch was, dan kon dat niet tippen aan deze sterrenhemel!! Nieuwe maan, en meer dan felle sterren over de gehele hemel, minstens drie vallende sterren en een melkweg zo helder!

Wist je dat:

·       … er aparte basisscholen zijn voor meisjes en voor jongens?

·       … 4 soorten politie, 3x regulier en 1 overkoepelend team als de rest verzaakt?

·       … verkeers borden in het arabisch zijn en we dus niet altijd weten waar we naartoe moeten à pakkende spreuk?

·       … nog nooit in een land ben geweest dat zo leeg was?

·       … er zulke sterke hellingen zijn dat er geen percentage meer aangeduid wordt maar het vermoeden bestaat dat de 21% zeker aangetikt wordt (low gear)?

·       … de mensen mega loyaal en gastvrij zijn, maar nog steeds geld moeten verdienen en ‘iedereen maar wat zegt’? vb parkeren back door en bijpassende prijzen?

·       … mannen in het Islamistische geloof tot vier vrouwen mogen hebben, tegelijkertijd!?

·       … het originele traditionele eten in de grond bereidt wordt en XXXX heet?

·       … als je in de woestijn vast komt te zitten omdat je 4x4 vastloopt, je de banden voor een gedeelte leeg kunt laten zodat je minder ver in de zand zakt en vervolgens weer verder kunt rijden?

·       … Ani Amin = ik kom uit betekent. Dus Ani Amin Holanda = ik kom uit Nederland betekent?

·       … Ismi Anouk = mijn naam is Anouk betekent?

·       … ik in Nederland ene probleem ga hebben als geïntegreerd toeteraar

·       .. de sterrenhemel in de woestijn letterlijk onbeschrijflijk is!

Wadi Rum - SterrenhemelSterrenhemelSterrenhemelSterrenhemelTentenkampZithoek tussen de rotsenEettent

Om 0930 vertrokken we voor onze tour en reden ongeveer 1 uur op twee kamelen. Wat een bijzondere ervaring, vooral ook het afstappen waarbij een salto voorover tot de opties behoorde! De kamelen zaten best gemakkelijk op het kussen dat ze omgebonden hadden. We mochten ze zelf sturen en wisselden tussendoor van kameel zodat we beide voorop gereden hadden. Maxime heeft laten zien een talent te hebben in het rondjes laten draaien van kamelen.

KamelenHij eet mijn shirt op!!Kijk 'm lachen!KamelenritKamelenKamelen

Rond 1100 uur stapten we in de jeep en beklommen we na enkele minuten een berg voor een geweldig mooi panorama uitzicht! We reden naar een canyon waar we leerden over de schaduwplekken in de canyon en de verschillende inscripties in de rotsen van de handelaren.

Hierna kregen we lunch op het kamp dat bestond uit brood met een witte zoutige crème, gebakken groenten met tomaten en een verse salade met tomaat en komkommer Voor het ritje met de kamelen was de trui al verplaatst naar de auto maar rond lunchtijd was de temperatuur gestegen naar ongeveer 35gr C.

Een warmte die niet te vergelijken is met een warme zomerdag in Europa, maar meer als een warme föhn. Na de lunch zat er weer wat energie in en konden we er weer tegenaan!

Mohammed, de eigenaar van het kamp, maar tevens tourguide begeleidde onze jeeptour in de jeep van zijn neef. Ik geloof overigens dat alles en iedereen zijn neef is..

We kwamen de ene na de andere ‘bekende’ tegen die we op andere locaties in Jordanië hadden leren kennen. Hilarisch, want Mohammed wist niet meer waar hij moest kijken toen mensen uit hun jeep stapten en onze namen riepen!

Na de highlights waarbij het animo om bergen te beklimmen voor de mooiste foto’s afnam reden we naar de sunsetcave waar hij met ons de sunset wilde kijken. We zagen echter meerdere jeeps staan en moesten een berg omhoogklimmen. Als twee kleine kinderen achter in de jeep vroegen we Mohammed of hij ons niet naar een rustigere plek kon brengen. Dwars door de woestijn met het gevoel dat de zon achter de bergen gezakt zou zijn voordat we op de plek van bestemming aankwamen reden we naar de tweede plek waar hij net de auto uit wilde zetten toen hij zag dat er een groot kamp lag waarvan de gasten onze kant op kwamen. Op naar plek nummer 3! We wilden nog een gave foto op het dak van de auto en zagen de zon steeds verder zakken. Tegelijkertijd hoorden we Mohammed zeggen dat we met hem hout moesten gaan zoeken om een vuur te kunnen maken voor de thee. Een race tegen de ondergaande zon begon! We hadden een hele stapel met dood hout verzameld omdat ons dat beter leek toen bleek dat we de ‘groene’ moesten hebben! Nou hop dan!

Vuurtje stoken, fotoshoot aan de gang, zon ging onder en we maakten nog wat geënsceneerde foto’s voor Mohammed. Wat een geweldig uitzicht. De verschillende kleuren bergen die achter elkaar stonden met elk hun eigen kleurenschakering, de verschillende soorten rood, oranje en geel van de ondergaande zon en het dorre zanderige landschap in de kleur rood.

Rood zijn overigens ook een groot deel van onze kleding en vooral onze foto. De zand kruipt overal en laat een kleur achter die zich lastig laat verwijderen. Mijn Havaianas hebben inmiddels een nieuwe kleur. Limited edition!

We stapten achter in de jeep in plaats van in het open gedeelte omdat het flink afkoelde zodra de zon verdwenen was en wij van een plakhoofd naar kippenvel gingen. We zaten op de achterbank en hoorde Mohammed een beetje vloeken zoals we al eerder gehoord hadden. We vonden al wat van zijn rijkunsten en het vast komen zitten in de zand, maar toen we zagen dat hij de jeep startte door twee van de vier losse draadjes aan het stuur tegen elkaar te houden keken we elkaar toch lichtelijk verbaasd aan en moesten we beiden een lach onderdrukken, knap wel hoe hij zo de jeep startte!

Blij dat we het kamp naderden zodat we een koude douche konden nemen, want een warme was er in het kamp niet! Toch fijn om even die plakhuid wat fris water te geven en andere kleding aan te kunnen trekken.

Met twee dekens en het raam open zodat we vanuit ons bed de sterren konden zien, gingen we slapen! Ps ’s nachts koelt het mega af en ik gok dat een graad of 10 is. Overdag echter 35- 40 graden zonder wind..

JeeptourUitzichtUitzicht Wadi Rum - the BridgeWoestijnDe champignonJeeptourSisters!!WoestijnSunset jeepSunset #love youSunsetSunsetSunset sistersSunset Wadi RumEten wordt uit de grond gehaald.. #grondbbqLocal food in de grond gegaardDessert

Wist je dat:

·      … onze overnachting in het kamp 4 JD kostte per persoon per nacht. Dit staat gelijk aan 5€ ongeveer

·       … er heel veel kampen leeg staan

·       … dat er ook een aantal mega luxe kampen staan á 350€ per nacht die volgeboekt zijn, en je dus met ongeveer 200 man op een kamp zit

·       … de ambulance groen licht voert

·       … Jordanië een Arabisch land is en Whatsapp dus bijvoorbeeld ook ‘verkeerd om’ staat

·       … vandaag voelde als een soort schoolreisje waarbij we op elke locatie mensen tegenkwamen die we ‘kenden’.

1. Ken:
    14 oktober 2021
    I(t)sme, Ken 😂

Als je denkt dat het niet mooier kan en dan die sterrenhemel ziet... 🤩 En neem de volgende keer wat te knabbelen mee voor die kamelen, dan laten ze je shirt de volgende keer in ieder geval met rust 🤪
  2. Anouk:
    5 november 2021
    Prachtig hé! Beeld (foto) zaet doezend weurd...! Jao det met dae kameel waas wat jao.. Ff googlen wat die aete;)